Leader in me
Wij willen leerlingen helpen bij het ontwikkelen van sociaal-emotionele vaardigheden, ze effectief leren communiceren, ze leren samenwerken met anderen. We willen dat ze zelfredzaam en ondernemend zijn. We willen dat kinderen hun basisschool goed doorlopen en daarna succesvol zijn in hun vervolgopleiding. Met de aanpak van Leader in me geven we de kinderen handvatten om dat op een gestructureerde en speelse manier te bereiken.
De Leader in me aanpak
The leader in me is een pedagogische leerlijn voor kinderen van de basisschool. Op een speelse manier leren we 7 gewoonten om persoonlijke groei door te maken en relaties aan te gaan met anderen. Wij hebben zelf invloed op onze wereld en willen actief onze horizon verbreden en vergroten. Wij willen dat leerlingen eigenschappen en/of gewoontes leren om zichzelf te ontwikkelen. Kinderen worden hierbij aangesproken op hun talenten en betrokkenheid en het leert hen spelenderwijs samen te werken en het vergroten van eigen leiderschap. Zo kunnen we ontdekken hoe wij zelf de wereld in kijken.
Door deze manier van werken, hebben we een gemeenschappelijke taal op school. We gebruiken in school hiervoor de boom van Leader in Me. Het proces begint bij de wortels van de boom. We werken eerst aan onszelf met een aantal gewoonten. Dan gaan we naar de stam van de boom. Hier leren we een aantal gewoontes om goed met de ander samen te werken. Tenslotte komen we bij de kruin waarin we stellen dat we goed voor onszelf zorgen en kritisch kijken hoe het proces geweest is.